13 sierpnia 2012

Chleb na zakwasie pszennym


Ha ! Co ja wczoraj dostałam ! :))) Wreszcie się doczekałam :) Dostałam statyw :)!!!
Moja radość nie zna granic. Mój Miły jest najlepszym Mężem jakiego mam :) Dziękuje !

                                                                           ***


Chleb na zakwasie pszennym. (przepis na zakwas pszenny będzie niebawem).
Pamiętaj że wszystkie składniki do przygotowania chleba muszą mieć temp. pokojową.

Zaczyn:
4 łyżki zakwasu pszennego
180 g mąki żytniej typ 720
150 ml ciepłej wody (przegotowanej)
Ciasto:
500 g mąki pszennej chlebowej
200 g mąki żytniej typ 720
2 łyżeczki drożdży instant 
1 łyżka soli morskiej lub kamiennej
1 łyżeczka cukru
1 łyżka oliwy
ok 300 ml ciepłej wody

Przygotuj zaczyn: Zakwas, wodę i przesianą mąkę dokładnie wymieszaj przykryj ściereczką i odstaw na ok 12 godzin.
Mąki przesiej i wymieszaj, dodaj zaczyn, drożdże, sól, cukier, oliwę i wodę. Wszystkie składniki zagniataj tak długo aż ciasto zacznie odchodzić blatu i od ręki. Uformuj kulę i włóż do koszyka , przykryj ściereczką i odstaw do wyrośnięcia. Moje rosło ok 10 godzin.  
Piec rozgrzej do 250 stopni Celsjusza. Wstaw nacięty bochenek do rozgrzanego pieca i piecz w 250 st.C ok 20-25 minut. Po tym czasie zmniejsz temperaturę do 210 stopni i piecz jeszcze ok 1,5 godziny.
Wyciągnij chleb z pieca i zaczekaj aż wystygnie.
Smacznego!

*Akurat ten chleb piekłam na kamieniu szamotowym. Można kupić taki przez internet np. na Allegro.


                                                                                ***
Zapraszam na biszkopt z jabłkami na http://slodkiecuda.blogspot.com/


4 komentarze:

etrala pisze...

Strasznie długo rósł, pszenne chleby na zakwasie warto odstawiać do trzykrotnego rośnięcia, z odgazowanie m co godzinę i dopiero później dać do rośnięcia właściwego :) polecam taki sposób :)

Marta pisze...

Dobry statyw zawsze w cenie:) chleb wygląda super. ja się jakoś nie mogę ostatnio zabrać za ten zaczyn:)

asia white kitchen pisze...

Etrala: właśnie zastanawiałam się dlaczego tak długo rósł, dzięki za podpowiedź:) Następnym razem na pewno tak zrobię. Czasem wydaje nam się że robimy wszystko dobrze, bo zgodnie z teorią,a okazuje się że nie zawsze ona idzie w parze z doświadczeniem :) Pozdrawiam serdecznie.

Karmel-itka pisze...

domowy chleb to prawdziwa rozkosz!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...