29 lipca 2014

Jest pewna przyjemność...


"Jest pewna przyjemność w lasach bez ścieżek, 
Jest upojenie w samym wybrzeżu,
Jest społeczność gdzie nie ma intruzów
Przy głębokim morzu i muzyce
jego szumu.
Nie człowieka kocham mniej
lecz naturę bardziej."

Lord Byron

Takiej właśnie przyjemności szukam. Takiej "zwykłej", bez tłumów i fajerwerków. W czytaniu kobiecej prasy i biuletynów ekonomicznych. W podtrzymywaniu codziennych malutkich rytuałów, pielęgnowaniu i szanowaniu tego co mam. A mam przecież tak dużo. Nie w sensie materialnym lecz rodzinnym. Zbliża się urlop, który mam zamiar spędzić na tym co lubię najbardziej. Czyli celebrowanie domowego ogniska. Małe plany remontowe, gotowanie, pieczenie ciast i słoikowanie. Bez potrzeby malowania się i codziennych dylematów w co mam się dziś ubrać? Mogę być "dresiarzem" od świtu do nocy, chodzić spać po północy albo o dziewiętnastej jak mi się zachce. Może ktoś powie, ale niesamowity urlop Ci się szykuje...no rzeczywiście, phi. Ale ja właśnie tego potrzebuje ostatnio. Dużo spokoju na odludziu czyli w swoim poukładanym świecie.

Śliwki już dojrzewają (ale jeszcze nie węgierki). Poszłam do ogródka po koperek do ziemniaków i przyniosłam w zawiniętej na brzuchu koszuli śliwki. Są słodkie i bardzo soczyste. Postanowiłam zrobić najlepsze i najprostsze ciasto ze śliwkami. Przepis znalazłam w bardzo starej książce kucharskiej.


Źródło przepisu "Jak Gotować" Marja Disslowa
z połowy proporcji

Placek ze śliwkami

200 g mąki
50 g cukru
50 g zimnego masła
1 jajko
2 łyżki mleka

ok 500 g śliwek (można zastąpić wiśniami)
1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią
kilka wiórek zimnego masła

Włączyć piekarnik na 180 stopni C.
Składniki na ciasto czyli: mąkę, cukier, masło (pokrojone w kostkę) jajko i mleko szybko zagnieść. Starać się zrobić to jak najszybciej. Uformować kulę. Foremkę o wymiarach 10x30 wysmarować masłem i posypać bułką tartą. Wykleić ciastem spód i boki foremki. Wstawić do rozgrzanego piekarnika i piec ok 15 minut aż ciasto będzie złote. W tym czasie przygotować śliwki. Przekroić na pół, wydrążyć pestki. Owoce podzielić na ćwiartki. Na podpieczony spód ułożyć ciasno śliwki skórką do dołu. Posypać cukrem i ułożyć wiórki zimnego masła. Wstawić do pieca na ok 15 minut.
Smacznego!

1 komentarz:

Gabi pisze...

Cudowne uczucie kiedy budzisz się rano i wiesz że masz czas bez pospiechu, bez makijażu w piżamie delektować się poranną kawką :) Ciacho wygląda bardzo apetycznie! Pozdrawiam i życzę udanego wypoczynku :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...